kan du förlåta mig?


att säga förlåt eller att förlåta är för vissa bland det
svåraste som finns. ibland beror det på att man skadats
och tagit hårt av skadan, så hårt att ett förlåt (eller ett: jag förlåter dej, sitter alldeles för långt in) för andra människor är ett förlåt lätt att få fram men svårare att kunna ta emot förlåt. och en del människor har inte alls något problem med detta. men hur det än ligger till så är ordet "förlåt" något som vi använder alldeles för lite och meningen: jag förlåter dej, är i många fall bort blåst. därför vill jag visa dej, att det aldrig är för sent för att förlåta, det är aldrig för sent för att lära sig säga eller ta emot ett förlåt.



nedan följer fyra steg till ett förlåtande:

1. FÖRSTÅ VARFÖR
- när du förstått varför personen handlade som han/hon
gjorde är det betydligt lättare att förlåta. kanske hade
din mamma/pappa, vän eller kollega i fråga en dålig dag, fått ett sorgligt besked eller mår dåligt, psykiskt/fysiskt utan
att du märkt/vet.

2. SKILJ MELLAN SAK OCH PERSON
- han/hon som gjorde detta mot dig är inte handlingen i sig, skilj på sak och person. ge honom/henne en andra, tredje, sjuttionde chans! det går att förlåta. (men tillåt dig att det kan ta tid, men hindra aldrig förlåtandet att komma! det skadar dig själv mest att inte förlåta)

3. VÄLJ ATT FÖRLÅTA
- ta ett aktivt beslut att förlåta. som jag skrev ovan så skadar det dig själv mer än någon annan när du inte förlåter.

4. BÖRJA GE
- ge personen något. ja du läste rätt. skicka ett sms, ge ett uppmuntrande ord, och känns det svårt.. ge ett leende!

det kommer vara tufft i början, beroende på olika omständigheter, men alla människor kan förlåta! även du! att förlåta får dig att må bra. och jag är övertygad om att du motar bort all bitterhet i ditt liv effektivt genom att vara en förlåtande person!
inte minst kommer din omgivning blir mer avslappnad och dina vänner ärligare mot dig!



Kommentarer
Postat av: Emelie

visdomsord indeed. bästa jag läst på länge..!

2008-11-03 @ 21:55:41
Postat av: strage

Fina rader! Bra skrivit!

2008-11-04 @ 12:52:01
Postat av: strage

skrivet kanske det heter =)

2008-11-04 @ 12:52:52
Postat av: Anonym

skrivet kanske det heter =)

2008-11-04 @ 12:54:15
Postat av: strage

men shit.. skrev ja 2 ggr.. aja.. haha!

2008-11-04 @ 12:56:13
Postat av: Lovisa

jätte bra skrivet, länkade till inlägget för de var så bra:)

kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback