Gud är inte orsaken till världens misär


fredag kväll och jag ska skriva av mig mina tankar. faktiskt något jag gått och irriterat mig på tidigare och idag tänkte jag på det igen. och det är hur folk i allmänhet först ber till Gud när de är i kris, när något har hänt eller håller på att hända för att senare, skylla på Gud för att diverse hemskheter händer. vad är det för knäpp folk har fått där uppe? jag förstår inte logiken i det. antingen tror man eller så tror man inte på Gud. Gud orsakar inte oskyldiga människors sjukdomar tex. Synden och sjukdomar kom in i världen och drabbar skyldiga som oskyldiga och bryr sig inte om vem den påverkar eller drabbar.

låt mig ge dej en liknelse. En klass elever sitter i ett klassrum, Karin sitter nära fönstret , Anna sitter en bit bort och ber Karin öppna fönstret eftersom hon tycker att det är varmt. Sofia sitter längst in i klassrummet. Karin öppnar fönsret och vinden blåser in. Sofia börjar frysa och ställer då frågan: Varför ska jag behöva frysa när det inte ens var jag som öppnade fönstret?

Vinden blåsar oberoende av vem som öppnade fönstret, den bryr sig inte om vem den vidrör, drabbar eller påverkar, för vinden gör det den är bäst på - blåser!

på samma sätt är det med synden, adam öppnade "fönstret" till synden och sjukdomar, synden kom in i världen och bryr sig inte om vem den drabbar. den lever sitt liv och gör det den är bäst på - göra livet surt för människor!

när jag gick i gymnasiet hade vi en lärare, där en elev ställde frågan: tror du på Gud?
denne lärare svarade då att: tror och tror, jag ber till Gud när jag behöver, när jag tex är i en svår situation men annars tror jag inte särskilt mycket. eleven svarade: men då utnyttjar du ju Gud! lärarens gensvar var ett tomatansikte, och ett byte av samtalsämne.


jaa, vad säger man ? kanske det är dags att sluta kritisera, utnyttja och kriga och istället börja fundera på vad livet egentligen handlar om...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback