funderingar över huvudet, del 2


jag skrev ju för några dagar sen ett inlägg om Självkänsla med mera, jag stoppade inlägget för att jag inte visste vad jag skulle skriva mer och hur jag skulle svara på mina egna frågor. nu har några dagar gått och jag har fått fundera lite. här är mina tankar kring att hitta sig själv : ). fortsättning på funderingar över huvudet 11/9

vem är jag? och hur tar jag reda på vem jag är?

att veta vem man är kan vara svårt. det svåra kan bero på många olika saker, tex omständigheter, bakgrund, livshistoria, händelser eller små/stora förändringar i livet. jag skulle råda alla till att rita upp en mind map. för det fina med en
mind map är att du får en översikt, en helhets bild över det du funderar på. börja med att skriva ditt namn i mitten och tänk ut allt som är du. saker du gillar, saker du inte gillar, händelser som skett, mål du har i livet, fritidsintressen men även saker som har med ditt jobb/din skola/din vardag att göra. när du skrivit ner allting så har du förhoppningsvis en översikt över ditt liv framför dig. (kom ihåg att inte skriva för mycket, försök hitta de stora delarna i ditt liv och fyll tankekartan med dessa, överdriv inte med detaljer!) för när du har detta framför dig så har du iaf fått en klarhet i vem du är.

tänk sen på ett tillfälle i livet då du va riktigt lycklig, hur var det då? hur var din omgivning?, vart bodde du? vilka umgicks du med? hur gammal var du? hur såg din familj ut? vad ägnade du din lediga tid till då? hur var du som person? (glad? pigg? tystlåten?)

vad har hänt sedan dess? livssituationen är med all säkerhet förändrad, men vad hindrar dig från att ta upp saker som du tappat på vägen? du kanske ägnade all din lediga tid till att rida, vara ute i skogen eller umgås med vänner? försök att återuppta saker som du vet att du uppskattade men har tappat. det krävs inte några stora förändringar för att hitta tillbaka till sig själv.

vad har då detta med självkänsla att göra? - jo, din självkänsla växer enormt när du både vet vem du är, vad du vill och vart du ska. och snart inser du att allt inte ligger i vad du gör utan i vem du är också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback