ekonomi för studenter, klurigt?

den här artikeln låg på mitt skrivbord när jag kom hem här om dagen, vet inte hur man ska tolka det?


det här med ekonomi kan vara klurigt. inte minst som student. därför tänkte jag ge er ett ekonomi-tips eller två.
mina tips är att:

- se upp för avbetalningar! köp så få saker som möjligt på avbetalning. avbetalningar har jag och min mycket vise kompis Jonas resonerat om och vi båda kom fram till att det är fruktansvärt onödigt att dra på sig sådana konstnader, inte minst som ung! mobiltelefoner, datorer, ipods, högtalarsystem, kläder..allt sånt ska man undvika att ta på avbetalning! (sen finns det självklart undantag vid speciella behov/situationer etc) men ha som riktning i livet att spara pengar till en pryl innan istället för att gå den enkla (och snabba) vägen - avbetalning! Skulder ska man undvika i möjligaste mån, särskilt om man fortfarande är i ungdomsåren!

- spara en månadslön! börja med att lägga undan en halvmånadslön, och gör samma sak månaden därpå. Plötsligt har du en hel månadslön tillgodo ifall att något oväntat skulle hända. otroligt smart!


eftersom min pappa arbetar med livförsäkringar och höga siffor ekonomi hela dagarna så får jag ofta höra tips och idéer kring ekonomi, och livet - inte minst! min pappa fungerar alltså som en liv-coach för mej kan man säga. hur bra som helst!

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback